Jak na správné sezení u počítače

Ať už v práci nebo doma, mnoho z nás tráví u počítače i několik hodin denně. Namáhavost sedavého zaměstnání je známá už delší dobu. Prosezené hodiny před počítačem mohou potrápit nejen záda, ale také ruce, nohy i oči. Naštěstí existuje celý vědní obor, který se tímto problémem zabývá.

správné sezení u pc
Zdroj: Freepik.com

Díky ergonomii víme, jak správně sedět u počítače

Ergonomie je věda, která se věnuje optimálnímu pracovnímu prostředí. Optimální prostředí je takové, ve kterém není ohrožena naše bezpečnost nebo naše zdraví. V takovém prostředí se cítíme příjemně, plní energie a chutě do práce. Ergonomie zkoumá vhodnost používaných nástrojů, nábytku nebo jiných součástí prostředí. Řeší také vzdálenosti, ve kterých bychom měli od určitých nástrojů být. Díky ní známe několik základních pravidel týkajících se správného sezení u počítače. Při dodržování těchto pravidel vás nebude nic bolet, ani za 10 nebo 20 let, i kdybyste celou tu dobu strávili před počítačem.

Pracovní prostředí šité na míru

Optimální pracoviště by mělo odpovídat požadavkům každého z nás. Bohužel to není možné, protože jsme každý jiný. Každé pracoviště je navíc jinak vybavené a ne vždy dostatečně. My vás ale seznámíme s tipy, jak si své pracovní prostředí patřičně upravit. Ukážeme vám, na co si dát pozor a čemu se vyhnout. Díky několika základním pravidlům budete u počítače sedět správně, ať už budete kdekoliv.

bolesti zad z práce za počítačem
Zdroj: Freepik.com

Základní pravidla správného sezení u počítače

Myslete především na to, že při sezení byste neměli zbytečně namáhat žádnou část svého těla. Nic by vás nemělo tahat, tlačit a rozhodně ne bolet. Hlavní je dodržovat zásadu pravého úhlu. To znamená rovná záda a stehna v pravém úhlu k nim. Stehna zase svírají pravý úhel s koleny. A ke kolenům jsou v pravém úhlu položena chodidla, celou plochou na zemi. Paže visí volně podél těla, lokty jsou ohnuté a svírají s tělem také pravý úhel. Pozor si však dejte na zápěstí a prsty. Ty totiž musí být spolu s paží v jedné rovině. Při sezení u počítače se nesmíte dívat příliš nahoru nebo příliš dolů ani jinak namáhat krční svaly. A věnujte pozornost také svým očím. Často si ani nevšimneme, že je máme přimhouřené. A při intenzivní práci před monitorem dokonce zapomínáme mrkat! Oči se pak vysušují a jsou rychleji unavené. Vše se ale odvíjí především od toho, jak přesně vaše pracovní prostředí vypadá. Projdeme si teď jednotlivé části a řekneme si, jak konkrétně tato pravidla aplikovat.

TIP REDAKCE:  Na co si dát pozor při vybírání psacího stolu?

U psacího stolu záleží především na výšce

Stůl by měl být vysoký tak, aby vaše paže byly při práci lehce nad pracovní deskou. Zápěstí a prsty jsou v jedné rovině s paží, neohýbají se dolů ani nahoru. U zápěstí totiž hrozí vznik syndromu karpálního tunelu. Pokud můžete, využijte speciální podložky pod zápěstí, o které je můžete opřít a ulevit si. U psacích stolů s vysunovatelnou poličkou mějte myš hned vedle klávesnice. Monitor počítače byste měli mít od očí vzdálený 30-100 cm. Jeho horní okraj musí být v úrovni vašich očí. To může být trochu problém, pokud používáte notebook, který má obrazovku níž. Dají se zakoupit speciální podložky, které celý notebook zvednou. V takovém případě si ale musíte dát pozor na sklon klávesnice. Musíte-li tedy pracovat s notebookem, je ideální investovat do externí klávesnice a myši.

K sezení vám poslouží židle i gymnastický míč

Ideální je, pokud máte otáčecí, vytvarovanou a polohovatelnou židli. U ní si můžete nastavit potřebnou výšku. Myslete na to, aby se vaše chodidla celá dotýkala země. Jinak totiž může dojít k jejich odkrvení a vzniku křečových žil. Pokud víte, že výška židle není ideální, ale nastavit si ji nemůžete, dejte si něco pod nohy nebo pod zadek. Pokud sedíte na „obyčejné“ židli, dejte si za bedra polštářek. Ten zajistí, že budete sedět vzpřímeně a vaše záda budou prohnutá tak, jak být mají. A k sezení u počítače můžete využít také gymnastický míč. I ten zajistí sed ve správné poloze.

bolesti očí z práce na počítači
Zdroj: Freepik.com

Umělé světlo může být někdy lepší než to přirozené

Přirozené světlo proudící z okna nám může práci pěkně znepříjemnit. Mnohdy si to ale ani neuvědomujeme. Při sezení u počítače nesmíte mít okno za zády. Světlo dopadá na monitor, který se leskne, a vy na něj musíte mžourat. Také není vhodné, abyste měli okno proti sobě. Světlo z něj vás bude oslňovat a bude odvádět pozornost vašich očí. Ne vždy je samozřejmě možné s pracovní plochou hýbat – a s okny už vůbec ne. Můžete si ale pomoci žaluziemi nebo závěsem a rušivé světlo tak zakrýt. Pokud už používáte umělé světlo, nemějte ho ve svém zorném poli. Ideální je jednoduché stropní světlo. Zvolte raději jemnější odstíny a slabší intenzitu.

TIP REDAKCE:  5 nejlepších čteček e-knih 2018

Odpočívejte a hýbejte se

Sedět u počítače několik hodin v kuse našemu tělu rozhodně neprospívá. Dělejte si proto přestávky, protáhněte se, projděte se nebo si zacvičte na gymnastickém míči. Jednou za čas uvolněte krouživými pohyby krční svaly. Rozhýbejte také ruce, vyhnete se tak chronickým zánětům. Ty vznikají při dlouhodobém opakování stejného pohybu. Své zkušenosti s tím mají zejména sportovci. Ale „tenisový loket“ můžete mít i ze špatného sezení u počítače. Odpočinek je také velmi důležitý pro vaše oči. Naše zrakové orgány nejsou vyvinuté pro několikahodinové zírání do monitoru. Myslete na to a jednou za čas se rozhlédněte po místnosti a zkuste zaostřit na vzdálenější předměty. Touto oční gymnastikou předejdete zhoršování vašeho zraku. Dodržováním těchto postupů zajistíte také to, že vás při práci nebude bolet hlava. Určitě ne ze správného sezení u počítače.

(0 hlasů)

Categories

Related Posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.