Jak vybavit domácí kancelář

Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.

Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.



12 + 4 tipy, jak vybavit domácí kancelář pro home office bez starostí!

Dobře uspořádaná a vybavená domácí kancelář bude mít příznivý vliv na váš pracovní výkon i vaši náladu. Zpříjemněte si své domácí pracovní prostředí s následujícími tipy a zvládněte home office naprosto bez starostí! Uvidíte, že domácí kancelář se dá zařídit i levně, rychle a poměrně jednoduše. Ať už musíte doma pracovat, nebo studovat, vhodné prostředí vám pomůže se při práci z domu cítit dobře a pohodlně.

1. Udělejte si základní představu

Ještě, než se do zařizování domácí kanceláře pustíte, je dobré si vše aspoň trochu naplánovat. Nemusíte hned vytvářet náročné stavební plány, ale určitě si pečlivě promyslete, k čemu všemu vám bude domácí kancelář sloužit, jak budete přesně svůj home office trávit a co k němu budete potřebovat. Pomůže vám to lépe nejen s výběrem místa, ale také vybavení, zařízení a rovněž takových detailů, jako jsou dekorace, vhodné doplňky apod. Bude váš home office zahrnovat také videohovory? V tom případě se zaměřte na to, jak vypadá prostor za vámi, když sedíte před kamerou. To, jaké práci se zde budete věnovat, vám pomůže si ujasnit, jaké pomůcky budete potřebovat a kam je nejlépe umístit, abyste měli vždy vše potřebné po ruce.

TIP: Musíte celou dobu sedět za stolem, nebo si můžete v domácí kanceláři dopřát i posezení na něčem pohodlnějším, třeba sedacím vaku? Jejich výběru se věnuje náš článek Už máte taky svůj sedací vak?

2. Jaký pokoj je pro domácí kancelář nejvhodnější?

Ideální je, pokud si můžete dovolit zřídit svou domácí kancelář v samostatné místnosti. Je totiž dobré, pokud se v každém pokoji odehrává jen to, pro co je pokoj primárně určený. Jestliže budete mít doma svou vlastní samostatnou domácí kancelář, bude pro vás mnohem jednodušší se přepnout z domácího do pracovního režimu. Vyhradit ale jednu místnost jen pro domácí kancelář samozřejmě nemůže každý. Pokud se tedy musíte spokojit s místností, která už nějaký účel má, zvolte obývací pokoj. Ten většinou používáme převážně k odpočinku, jeho dispozice jsou ale pro případné studium či práci nejlepší. Ložnice, kuchyň nebo jídelna jsou zcela nevhodné, protože spánek či jídlo bychom si neměli podvědomě spojovat s pracovními povinnostmi. Jestliže se ale ocitnete v situaci, kdy nemáte na výběr a musíte si za svou domácí kancelář zvolit právě jednu z těchto místností, níže vám poradíme, jak si i zde vyhradit svůj pracovní prostor.

3. Jaké místo v pokoji je nejlepší?

Jestliže si svou domácí kancelář musíte vytvořit v obývacím pokoji, ložnici či jídelně, zkuste se držet následujících zásad – nebo alespoň co největšího možného počtu. Nejprve si ujasněte, kolik věcí budete potřebovat, především bez jaké techniky se neobejdete. Podle toho si určete místo s dostatkem elektrických zásuvek, nebo zvažte možnosti, jak se k nim připojit. Pro lepší pocit si najděte takové místo, kde můžete sedět zády ke stěně a mít přehled o celé místnosti, zejména o dveřích. Pro mnoho lidí je podvědomě velmi nepříjemné a rušivé, když sedí zády ke dveřím. Vnímejte, co vám vyhovuje a jak se kde cítíte. Je-li to ve vašich možnostech, zkuste nějak svůj pracovní kout oddělit od zbytku místnosti. K tomu vám dobře poslouží například regál či látková zástěna.

Jak na domácí kancelář

4. Jakými barvami by měla být domácí kancelář vymalována?

Malbu stěn samozřejmě nemá cenu řešit, pokud si můžete svou domácí kancelář udělat například jen v obývacím pokoji nebo ložnici. Určitě kvůli ní nemusíte celý pokoj hned přemalovávat. Ale pokud si můžete vybrat jednu místnost, která vám bude sloužit pouze jako domácí kancelář, pak zauvažujte o vhodné barvě stěn. Případně vám to může pomoci rozhodnout se, kde v domácnosti si svůj pracovní koutek zřídíte. Barva stěn by vás neměla nijak rušit, takže dejte přednost spíše světlým a jemným tónům, které nebudou odpoutávat vaši pozornost. Nezapomeňte také na to, že barvy ovlivňují naši náladu, soustředění a pocity. Nejen o barvách, ale také dalších drobnostech jako jsou vhodně umístěné doplňky a dekorace, je náš článek Domov nabitý pozitivní energií: rozvrhněte si bydlení podle feng-šuej.

5. Pozor na to, co by vás od práce mohlo odvádět

Home office je pro mnoho lidí náročný především pro to, že doma je mnohem více věcí, které dokáží odvádět naši pozornost. Když vám dělá problém se pořádně soustředit na svou práci, všímejte si, co je toho příčinou. A jakmile ji odhalíte, odstraňte ji. V některých případech to může být těžké, protože věnovat se například sledování televize nebo projíždění sociálních sítí místo práce je velmi lákavé. Jakmile ale začne váš pracovní výkon výrazně trpět, je na čase se těchto lákadel zbavit. Jestli vás od práce odvádí váš mobilní telefon, protože máte potřebu jej neustále brát do ruky a kontrolovat, co je nového, odneste ho do jiné místnosti. Čekáte-li hovor, pak ho odneste tak daleko, jak jen to jde, abyste volání slyšeli. Tím se nejen zbavíte rušivého elementu, ale zároveň se donutíte vstát a trochu se pohybovat. Je-li ve vaší kanceláři televize, vypojte ji jednoduše ze zásuvky.

6. Domácí kancelář musí také dobře vypadat

Je velmi důležité, aby byla vaše domácí kancelář místem, ve kterém se budete cítit dobře, plní energie, inspirace a pracovního nasazení. Jen vy víte nejlépe, jak na vás co působí, takže se snažte svou domácí kancelář přizpůsobit sami sobě. V případě, že je domácí kancelář samostatná místnost, fantazii se žádné meze nekladou, ale pokud máme svůj pracovní koutek v jiné místnosti, jsme samozřejmě trochu omezení. I tak si ale můžete dát na pracovní stůl oblíbené obrázky či fotografie, koupit si hezký hrnek, který vám zvedne náladu, nebo psací potřeby s motivačními citáty, které vás nabijí, když jste bez energie. Neopomeňte ani živé rostliny, které nejen krásně vypadají, ale pomohou vám uvolnit se a nadechnout se čerstvého a příjemně voňavého vzduchu.

Jak si zařídit domácí kancelář

7. Jaký pracovní stůl vybrat?

Domácí kancelář musí být vybavena kvalitním nábytkem, zejména pak pracovním stolem a židlí. Při výběru pracovního stolu zohledněte svou výšku, u stolu byste měli sedět s rovnými zády a tak, aby vaše předloktí při svírání 90° úhlu s tělem visela kousek nad pracovní plochou. Ideální je, pokud si pořídíte výškově nastavitelný stůl. Ten si můžete nejen uzpůsobit své postavě, ale především si u něj můžete vyzkoušet práci ve stoje, která vám jenom prospěje. Více jsme se tomuto tématu a výběru kvalitního výškově nastavitelného stolu věnovali v tomto článku. Kromě výšky si u pracovního stolu všímejte také velikosti pracovní plochy. Vejde se vám na ni vše, co potřebujete? Případně kolika zásuvkami je stůl vybaven? Máte-li na kancelářský stůl málo místa, je dobrým řešením rohový stůl, který zabere místa méně a přesto je dostatečně prostorný.

8. Jaká je ideální kancelářská židle pro domácí kancelář?

Také výběr kancelářské židle byste rozhodně neměli podceňovat. A to zejména tehdy, pokud budete sezením na ní trávit několik dlouhých hodin každý den. Kancelářská židle je velmi důležitou součástí vaší domácí kanceláře a je to jedno ze zařízení, na kterém se rozhodně nevyplatí šetřit. Ideální židle pro váš home office by měla mít nastavitelnou výšku a měla by být ergonomicky tvarovaná se správnou podporou pro bedra a záda, ale ideálně také pro váš krk či hlavu. Chybět by neměly ani opěrky rukou.

TIP: Výběr vhodné kancelářské židle není vůbec jednoduchý a zahrnuje celou řadu aspektů, na které je nutné dát si pozor. Proto jsme mu věnovali samostatný článek: Kvalitní kancelářská židle vám zajistí pohodlné sezení.

9. Jaký další nábytek nesmí domácí kancelář postrádat?

Kromě pracovního stolu a kancelářské židle by měl být v domácí kanceláři dostatek úložného prostoru. Pořiďte si šikovný úložný systém, kam schováte všechny dokumenty, nástroje, materiály a další pomůcky, které při práci potřebujete. Zvolte si zásuvkový systém na kolečkách a můžete s ním jednoduše a příjemně manipulovat a posouvat ho přesně tam, kde jej potřebujete mít. Úložné systémy vám pomohou udržovat svou domácí kancelář uklizenou a především zorganizovanou, takže nebudete muset trávit drahocenný čas hledáním věcí. S organizací dokumentů vám pomohou desky, šanony a pořadače, velmi hezky vypadají také různé úložné boxy a krabice, do kterých schováte drobnosti a menší pomůcky. Ideální je mít co nejvíce věcí schovaných tak, aby se na ně neprášilo a vy jste si nepřidělávali ještě více práce.

Domácí kancelář snadno a rychle

10. Čím by měla být domácí kancelář vybavená?

Sami asi nejlépe víte, jakou techniku při své práci používáte. Něco se dá z kanceláře domů přenést, ale například u stolního počítače je to poměrně komplikované. Mnoho lidí pracuje z domu s využitím notebooku. Pokud je ale váš home office dlouhodobější záležitostí, zkuste zauvažovat o pořízení externího monitoru a klávesnice. Důležitou součástí vybavení jsou také kancelářské potřeby. Jedna univerzální rada na to, jaké kancelářské potřeby si pořídit, neexistuje, protože každý z nás k práci využije něco jiného. Poohlédnout se můžete také po užitečných drobnostech, které vám pomohou nejen s organizací vaší domácí kanceláře, ale díky kterým se v ní budete cítit dobře. Pořiďte si plánovací kalendář s roztomilým vzorem, takže pokaždé, když se na něj podíváte, ustoupí nervozita z nesplněných úkolů úsměvu nad jeho motivy. Psací potřeby uložte do praktického stojanu a udržujte v nich pořádek. Velmi šikovná je také tabule nebo stěna, na kterou si můžete psát poznámky.

11. Zajistěte si dostatek světla

Domácí kancelář by měla být dostatečně osvětlená, a to ideálně přirozeným světlem. Dostatek světla je velmi důležitý zejména na místě, kde budete pracovat. Jestliže používáte počítač, měli byste sedět bokem k oknu. Pokud by bylo okno za vámi, odráželo by se světlo od monitoru, pokud byste naopak vy seděli čelem k oknu, mohlo by vás denní světlo nepříjemně oslňovat. Nemůžete-li do pokoje, ve kterém je vaše domácí kancelář, dostat postačující množství přirozeného světla, nezbývá, než se spokojit s tím umělým. Na pracovním stole by neměla chybět stolní lampa, užitečné je také centrální stropní osvětlení, které dostatečně osvětlí celou místnost.

TIP: Při sezení u počítače je nutné dodržovat více zásad. A zejména tehdy, pokud prací u něj trávíte několik hodin každý den. Jak správně sedět u počítače jsme probírali v tomto článku.

12. Potřebujte k práci více ticha?

Zejména v případě, kdy je vaše domácí kancelář umístěna v obývacím či jiném pokoji, může se stát, že vás budou vyrušovat hluky z okolí, z ulice nebo hlavně od dalších členů domácnosti. I méně výrazný hluk nám může zhoršovat schopnost soustředit se, takže nám práce nejde tak dobře a rychle, což je nejen neefektivní, ale také nepříjemné. Některým lidem se dobře pracuje při poslechu hudby. Je-li to i váš případ, pak neváhejte investovat do kvalitních sluchátek, které dokáží ztlumit hluk z okolí. Můžete si pouštět svou oblíbenou hudbu, nebo vyzkoušet speciální relaxační muziku, která vám pomůže zlepšit svou koncentraci, tvůrčí náladu a celkový pracovní výkon. Jestli vás hudba při práci ruší, mohou vám tato sluchátka pomoci alespoň zmírnit hluk z okolí. Pokud jej potřebujete úplně eliminovat, snadným a levným řešením jsou špunty do uší. Vyzkoušejte, co vám nejlépe vyhovuje. A nebojte se případně požádat ostatní členy domácnosti o trochu klidu.

Zvládněte home office bez starostí

Pár tipů na konec, jak home office zvládnout bez starostí

Připadá vám, že práci z domova naprosto nezvládáte a že se nejspíš zblázníte, pokud se brzy nevrátíte do své kanceláře? Někomu domácí kancelář vyhovuje více, pro někoho je ale home office vyloženě noční můrou. Dobře vybavená a zařízená domácí kancelář je základem pro to, abyste home office zvládali bez starostí. Jen ona vám ale pohodu a dobrou náladu při práci doma nezajistí. Mnoho lidí je zvyklých pracovat v kanceláři plné kolegů a s úplně jinou pracovní rutinou, než kterou mají doma. Vyzkoušejte některé z následujících tipů, které vám pomohou home office zvládat a cítit se doma jako v práci.

1. Stanovte si jasný režim

Určete si, od kdy do kdy budete pracovat a tuto pracovní dobu pečlivě dodržujte. Myslete samozřejmě i na přestávky či na obědovou pauzu. Jestliže je pro vás home office hodně náročný, zkuste si to doma zařídit tak, aby vám to co nejvíce připomínalo režim v práci. Pokud je přes den někdo doma s vámi, poproste ho, aby respektoval, že se v určitý čas musíte věnovat své práci. Pokuste se mu vysvětlit, že každé, byť i sebemenší, rozptýlení vám naruší koncentraci a je pro vás pak náročné se k práci zase jednoduše vrátit. Je také dobré zkusit pracovní režim od toho domácího nějak oddělit. A to nejen při příchodu do domácí kanceláře, ale také při „návratu“ domů. Jakmile vám skončí pracovní doba, zajděte si na nákup nebo na krátkou procházku. Někomu ale bohatě stačí dát si sprchu či se jen převléct do domácího oblečení. Opět si najděte to nejlepší pro vás.

2. Oblečte se a upravte, jako byste šli do práce

Když jdeme do kanceláře, je pro nás naprostou samozřejmostí hezky se obléct, učesat, případně namalovat – prostě se upravit. Doma máme možná tendenci tyto činnosti zanedbávat, což je logické, pokud se upravujeme kvůli kolegům, kteří u nás doma nejsou. Je to velmi pohodlné, ale právě tato absence našich ranních rituálů nám může home office velmi ztěžovat. Jestliže se tedy při práci z domu necítíte ve své kůži, zkuste se ráno připravit tak, jak byste se připravovali na cestu ven. Upravte se, hezky se oblečete a vyrazte do své domácí kanceláře. Má to také tu výhodu, že pokud vaše práce může zahrnovat i videohovory, budete na ně vždy připravení a ani nečekaný hovor vás nezaskočí.

3. Pořádek a dobrá organizace vám pomohou

Snažte se udržovat svou domácí kancelář, ať už je to samostatná místnosti, či jen pracovní koutek v obýváku, v co největší čistotě a pořádku. Čím uklizenější váš prostor bude, tím lépe se budete cítit. Nepořádek nás dokáže pěkně rozptylovat a při práci doma určitě nepotřebujete, aby se vám myšlenky toulaly k neumytému nádobí z předchozího dne, které se na vás usmívá na stole. Některým lidem také pomáhá si pracovní čas doma pořádně zorganizovat a naplánovat. Udělejte si čas na vytvoření plánu s úkoly, které si budete postupně odškrtávat. Vyznačte si v kalendáři či diáři důležitá data, abyste na nic nezapomněli.

TIP: I domácí kancelář by měla být ergonomická! Více se o tomto tématu dozvíte v našem článku Znáte pojem ergonomie pracoviště a víte, proč je tak důležitý?

4. Popřemýšlejte nad výhodami

Je-li pro vás práce z domu hodně psychicky náročná, pak vás můžeme ujistit, že nejste sami. Pro mnoho dalších lidí jde o novou zkušenost a chce to nějaký čas, než si na home office zvyknete. Je dost možné, že pro vás má domácí kancelář celou řadu výhod, které jenom nejste schopní přes všechna ta negativa vidět. Zkuste si sednout a opravdu se zamyslet nad tím, co je na home office lepšího než na vaší původní kanceláři. Neopomíjejte ani ty nejmenší drobnosti jako je například to, že v práci nemáte svou oblíbenou květinu, toaleta doma je pro vás mnohem pohodlnější, domácí strava je chutnější než strava z kantýny apod. Kolik času ušetříte tím, že nemusíte cestovat do a z práce? Je nějaká činnost, kterou si užíváte a která vám zpříjemňuje práci, ale které byste se v kanceláři rozhodně nemohli věnovat? Zkuste se zaměřit především na to dobré. A nebojte: zvládnete to!


Obchody, kde koupíte TOP produkty pro domácí kancelář

5/5 - (2 votes)


Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..