20 tipů, jak přežít vlnu veder bez klimatizace

Nejen významnou část Evropy a s ní i Českou republiku zasahují vlny veder. Léto má sice být horké a slunečné, ovšem to, co zažíváme v posledních několika letech, se vymyká průměru. Někteří si teplé dny užívají, spousta jiných ale doslova trpí. Máme pro vás proto mnoho tipů, jak vlny veder vydržet ve zdraví, a to bez použití klimatizace, která je často energeticky hodně náročná.

Jak přežít vlnu veder

Co je to vlna veder?

Vlna veder je termín označující delší dobu vysokých teplot nezvyklých pro danou oblast. Přesně stanovená hranice teploty neexistuje, protože každý region bývá v průběhu roku různě chladný i teplý. Za vlnu veder považujeme takové teploty, které jsou z historického pohledu výrazně nad teplotním průměrem. Obecně se za vlnu veder označuje doba trvající 2 až 3 dny, kdy jsou teploty přibližně o 10 stupňů vyšší než je obvyklé.

Koho vlna veder ohrožuje?

Příliš vysoké teploty jsou zejména nebezpečné malým dětem, seniorům či nemocným osobám, tyto skupiny jsou v horkém období náchylnější k srdečním komplikacím. Ale kdokoliv může během vlny veder trpět a necítit se dobře, zvláště, pokud se neberou vážně důrazná varování, co v horkých dnech dělat a co ne. Extrémní chlad je rovněž nebezpečný, extrémní vedro se ale stává život ohrožující mnohem rychleji, což dokazují také statistiky, podle kterých mají vlny veder za následek více smrtí než jakýkoliv jiný jev spojený s počasím, a to včetně povodní.

Jak během vlny veder správně používat klimatizaci?

Klimatizace, ochlazovač vzduchu nebo větrák jsou pro mnoho lidí v horkých dnech nepostradatelnými společníky. Kolem jejich používání existuje celá řada mýtů a pokud i vám nedělá klimatizace „dobře“, na vině je nejspíše její špatné používání. Mějte na paměti, že:

  • klimatizace má za úkol zchladit celou místnost a vzduch, který z ní proudí, je o několik stupňů chladnější, než na kolik je klimatizace nastavená, proto se nikdy nevystavujte přímému proudění tohoto vzduchu, jinak riskujete onemocnění;
  • klimatizaci mějte nastavenou na teplotu o přibližně 5 °C nižší než je teplota venku, jinak by vaše tělo během přechodu zažilo tepelný šok – tělo se totiž na vysokou teplotu venku umí přizpůsobit a jakmile je vystavené nízké teplotě uvnitř, vnímá ji výrazně chladněji.

TIP: Budete si klimatizaci teprve pořizovat a chcete si vybrat takovou, která vám bude sloužit dobře a dlouho? Její výběr určitě nepodceňujte! Několik rad a tipů najdete i v našem článku Klimatizace vám pomůže zvládnout i velmi teplé léto.

Klimatizace během léta

Proč zkusit vydržet vlnu veder bez klimatizace?

Faktem a nikoliv mýtem je, že klimatizace (na rozdíl od ochlazovače vzduchu) vysušuje vzduch, což může být při dlouhodobějším používání nepříjemné. Většina současných klimatizací ale disponuje funkcí zvlhčovač vzduchu, která tento problém vyřeší. Dalším nevyvratitelným faktem je, že klimatizace má poměrně vysokou spotřebu energie, což je zejména v dnešní době energetické krize nevýhodné. Jestliže se tedy rozhodnete její zapínání omezit, poradíme vám, jak se během vlny veder zchladit i bez ní.

1. Vyhýbejte se přímému slunci

Pokud už musíte být během dne venku, snažte se co nejvíce omezit kontakt s přímým sluncem. Vždy mějte pokrývku hlavy a nikdy se nezapomeňte natřít opalovacím krémem. Ten by měl mít faktor minimálně 30, ale ještě lépe 50, a na tělo (celé tělo včetně uší, pěšinky ve vlasech i prstů na nohách!) jej naneste ještě před tím, než se oblečete. Zkontrolujte u svého opalovacího krému datum spotřeby a pokud jsou jeden či dva roky po expiraci, nepoužívejte je.

2. Používejte osvěžující sprej

Pořiďte si tělový sprej známý také jako sprejová mlha či body mist, který se prodává v různých aromatických variantách a který je skvělou náhradou klasického parfému během vlny veder. Běžné voňavky nám mohou v létě připadat těžké a při pocení se mohou na těle nepříjemně potit, tělové spreje jsou oproti tomu lehké a tělo při nanesení nejen krásně ovoní, ale také osvěží. Tělový sprej bez vůně si můžete vyrobit i sami doma, stačí do prázdné lahvičky se sprejem nalít studenou vodu a jemně se nastříkat kdykoliv je potřeba.

3. V případě vysokých veder zůstaňte raději doma

Je-li to možné, nepobývejte venku během nejteplejší části dne. Tato doba se může měnit, protože ačkoliv dřív bylo nejtepleji okolo poledne, dnes se tento úsek přesouvá do pozdějších hodin. Odřekněte všechny akce, které se konají venku, a snažte se být na přímém slunci co nejméně.

4. Najděte si nejchladnější místnost

Snažte se trávit co nejvíce času během vlny veder v té nejchladnější místnosti u vás doma. U vícepatrových budov jsou nejchladnější ty blíže země a tedy dále od slunce. Sklep zůstává často i v létě příjemně chladný a pokud to jen trochu jde, zkuste přežít zůstat po ty nejteplejší hodiny zde.

TIP: Máte zahradu a přemýšlíte, že si na ni pořídíte bazén? Pomůžeme vám s jeho výběrem! Vše důležité i tipy na konkrétní modely najdete v našem článku Horké letní dny se blíží! Jaké jsou nejlepší bazény?

5. Všechny aktivity přesuňte na ráno

Během vlny veder je lepší fyzickou aktivitu co nejvíce omezit. Ne vždy je to ale možné a pokud si to můžete dovolit, snažte se všechnu náročnější práci, cvičení apod. provádět ráno, které je nejchladnější částí dne. Jestliže musíte provádět fyzickou aktivitu během dne, nikdy nezůstávejte sami, hodně pijte a hlavně si všímejte toho, jak se cítíte – jakmile vám začne rychle tlouct srdce a docházet dech, fyzické aktivity zanechte a začněte se ochlazovat (viz níže).

Náročným fyzickým aktivitám se během horka vyhýbejte

6. Bydlení co nejvíce zatemněte a utěsněte

Během vlny veder je důležité, aby se co nejméně horkého vzduchu dostalo dovnitř, takže mějte všechna okna i dveře během dne zavřené a zatáhněte také žaluzie či závěsy. Existují speciální fólie na okno, které odráží světlo, ale i pokud je používáte, přesto nechte okna zavřená a se zataženými roletami.

7. Zchlaďte si domov

Používáte-li difuzéry, přidávejte do nich kapky osvěžujících esenciálních olejů jako je máta nebo mentol, ty vám pomohou ochladit vzduch uvnitř. Pokud nemáte klimatizaci ani ochlazovač vzduchu, ale používáte pouze otočný ventilátor, umístěte pod něj misku či talíř naplněný studenou vodou nebo ještě lépe ledem.

8. Během vlny veder rozhodně nepodceňujte hydrataci

Dostatečná hydratace je důležitá po celý rok, během vlny veder její důležitost ovšem rapidně stoupá. Pijte často a v malých dávkách, a to i přes to, že necítíte žízeň. Během horkých dní se více potíte a abyste se vyhnuli přehřátí, je velmi důležité tyto chybějící tekutiny doplnit. Vždy proto u sebe mějte láhev s vodou.

9. Omezte pití alkoholu, kávy a sladkých limonád

V opravdu horkých dnech se vyhýbejte nápojům obsahujícím kofein jako je káva či čaj a výrazně omezte také pití alkoholických nápojů. Stejně tak i nápoje s vysokým obsahem cukru či energetické nápoje nejsou během vlny veder příliš vhodné, protože mohou paradoxně vést k dehydrataci.

10. Je lepší pít studené, nebo teplé nápoje?

Už jste slyšeli, že během veder je dobré pít horké nápoje? Je to fáma, horké nápoje vám nepomohou se zchladit, spíše naopak. Ale ani příliš studené nápoje nejsou vhodné, protože, ačkoliv tělo opravdu zchladí, nedělají dobře krku a riskujete zánět a nachlazení. Nápoje jsou nejlepší jen trochu studené a horké nápoje jako čaj či káva (které pijte opravdu v omezeném množství) pijte ideálně v pokojové teplotě.

Během veder jezte lehce

11. Jak a co ne/jíst během vlny veder?

Jídlo si během dne rozdělte do více menších částí, rozhodně se vyhněte velmi sytým jídlům a velkým porcím. Příliš tučná, kořeněná a ostrá jídla zahřívají tělo, což je něco, čemu se během vlny veder určitě chcete vyhnout. Naopak ve větší míře jezte jídla bohatá na živiny, lehká a s vyšším obsahem vody jako jsou ovoce a zelenina.

TIP: Kdo by během léta nemilovat zmrzliny? Chcete-li jich mít doma vždy dostatek po ruce, pořiďte výrobník zmrzliny. S výběrem toho nejlepšího vám pomůže náš článek Připravte si letní osvěžení u vás doma – pomůže vám výrobník zmrzliny!

12. Nenechávejte venku nic, co by se mohlo zkazit

Jestli jste zvyklí nechávat zbytky jídel venku na kuchyňské linky, během vlny veder se je naučte schovávat do lednice (jakmile vychladnou). V nezvykle horkých dnech se totiž jídlo kazí opravdu rychle, a to jakékoliv. Všechny zbytky, vše, co se ve vedru kazí, uložte do lednice, abyste měli jistotu, že vám dlouho vydrží čerstvé a dobré.

13. Oblečení je během vlny veder také velmi důležité

V létě se doporučuje nosit volnější a lehké oblečení z prodyšných materiálů (len, bavlna, konopí, viskóza, hedvábí) a nejlépe ve světlejších barvách. Dobrou volbou jsou také speciální sportovní materiály, které mají dobré termoregulační vlastnosti a umožňují pokožce dostatečně dýchat. Naopak flanel či polyester nejsou příliš vhodné, jelikož se jedná o hodně savé materiály, které nasáknou pot a vy budete celý den trávit ve vlhkém oblečení.

14. Zapomeňte na make-up

Extrémní vedra nedělají dobře žádnému typu pleti a právě omezení používání make-upu a další dekorativní obličejové kosmetiky vám pomůže udržet vaši pleť zdravou a čistou i během vlny veder. Krémy a kosmetiku s mazlavou konzistencí (např. rtěnky) uschovávejte v ledničce, abyste prodloužili jejich trvanlivost. Jako bonus je úžasný chladivý pocit po nanesení.

15. Buďte v kontaktu se svými blízkými

A to zejména s těmi ohroženějšími, tedy staršími či velmi mladými a nebo těmi, kteří jsou náchylnější k srdečním onemocněním. Zajímejte se, jak se jim vede a zda něco nepotřebují. Udržujte pravidelný kontakt, abyste měli jistotu, že jsou všichni vaši blízcí v pořádku.

16. Během veder nezapomínejte ani na domácí mazlíčky

Ačkoliv vedra snášejí o něco lépe než lidé, ani psům, kočkám či králíkům nedělají extrémní teploty dobře a i jim hrozí přehřátí či dokonce úpal. Zajistěte svým mazlíčkům přístup k dostatečnému množství vody a vyhraďte jim v domě několik stinných a chladnějších míst, kde se mohou ochlazovat. Dlaždičky jsou pro tento účel nejlepší, ale pokud nemůžete zvířata nechat o samotě tam, kde je máte, pořiďte jim ochlazovací podložku nebo jim někam na podlahu položte vlhký ručník či utěrku.

Vlna veder ovlivňuje i domácí mazlíčky

17. Pozor na přehřátá auta

Nikdy nenechávejte děti nebo zvířata samotná v zaparkovaném autě – ani na vteřinu! Teplota uvnitř vozidla může během několika minut dosáhnout enormních teplot (49 °C) a takové horko je zdraví i životu velmi nebezpečné.

18. Sledujte zprávy a předpovědi

Mějte přehled o vlnách veder, které se vás týkají, jen tak se na ně dokážete co nejlépe připravit. Buďte také v obraze o platných nařízeních, může se stát, že dojde k omezení vody na zalévání či napouštění bazénů, tak abyste se vyhnuli případným nepříjemnostem.

19. Osvojte si základy první pomoci

Určitě vás nechceme strašit, ale je lepší být připraven i na ty horší situace. Nikdy nevíte, kdy se někomu ve vaší blízkosti udělá špatně a právě vaše včasná reakce mu může doslova zachránit život. Naučte se proto, jak poskytnout první pomoc. Je také dobré, pokud máte vy sami doma lékárničku s alespoň základními pomůckami, které vám mohou v případě potřeby pomoci.

20. Buďte všímaví

Všímejte si pečlivě svého okolí, ale také svého vlastního těla. Během vlny veder, zvláště, pokud jste během nich byli po nějakou dobu venku, si všímejte zvláštních příznaků, které by mohly signalizovat přehřátí či úpal. Včasná reakce vám může doslova zachránit život. Pojďme se teď podívat, jak poznat přehřátí či úpal a co s nimi dělat.

Jak poznat přehřátí?

Přehřátí z horka je vážné a mělo by se ihned přistoupit k řádným opatřením, aby se tento stav zmírnil. Pozorně sledujte sebe i lidi ve svém okolí, zda se u nich neobjeví některé z těchto symptomů:

  • chladná a vlhká kůže
  • husí kůže“
  • nadměrné a neobvyklé pocení
  • únava
  • točení hlavy nebo závratě
  • problémy s fyzickou koordinací
  • svalové křeče
  • bolest hlavy
  • nevolnost

Co dělat, když se cítíte přehřátí?

Jestliže máte pocit, že jste přehřátí, nechte jakékoliv činnosti, kterou právě provádíte, sedněte si a hlavně se uklidněte. Sedněte si nejlépe na studenou zem spíše než na pohovku či koberec. Poproste někoho nebo si za chvilku namočte nějaký kus látky do studené vody a pokládejte si jej na zátylek a na zápěstí. Jakmile se vám udělá lépe, dejte si studenou sprchu.

Jak poznat přehřátí u zvířete?

Jestliže se u vašeho zvířete projeví známky přehřátí, přeneste ho ihned na co nejchladnější místo a položte před něj misku s vodou. Pokud nezačne pít, můžete do vody namočit prst a pak nechat zvíře prst olíznout. V některých vážnějších případech se doporučuje zvíře osprchovat, což ho zchladí, pokud by ale příznaky přetrvávaly, může se jednat o úpal a v takovém případě vezměte zvíře k veterináři. Mezi příznaky přehřátí u zvířat patří:

  • rychlé dýchání,
  • rozšířené zorničky,
  • nadměrné slintání,
  • horká kůže,
  • škubání svalů,
  • zvracení,
  • zmatený pohled.

Jak poznat úpal?

Úpal se dostavuje ve chvíli, kdy se teplota těla nebezpečně zvýší, tělo už není schopné se samo ochlazovat a dochází k jeho přehřátí. Jedná se o mnohem vážnější stav než je přehřátí a je proto obzvlášť důležité všímat si prvotních příznaků a vědět, co dělat. Jestliže následující příznaky neodezní během 30 minut, volejte záchranku:

  • vysoká horečka (40 °C)
  • silná bolest hlavy
  • točení hlavy, závratě
  • dezorientace, zmatenost
  • iracionální chování
  • podrážděnost, emoční nestabilita
  • nevolnost, zvracení
  • svalová slabost a křeče
  • zarudlá nebo červená kůže
  • suchá kůže, žádné pocení
  • rychlý tep
  • rychlé a mělké dýchání
  • záchvaty

Co dělat v případě úpalu?

Pokud máte vy nebo někdo ve vašem okolí symptomy úpalu, ze všeho nejdůležitější je přesun na chladné a stinné místo. Svlékněte všechno přebytečné oblečení, přiveďte k postiženému co nejvíce vzduchu (ventilátor, ovívání nebo otevřené okno) a dejte postiženému napít. Je-li to možné, můžete člověka s úpalem také osprchovat a tím trochu zchladit, nepoužívejte ale příliš studenou vodu, poté jej zabalte do studených a vlhkých ručníků nebo prostěradel a ochlazujte, například přikládáním ledu či studených obkladů, záda, krk, podpaží a třísla.

Nikdy vedra nepodceňujte!

Ať už je vlna veder nebo venku panují pouze lehce zvýšené teploty, nepodceňujte vedro ani sluneční záření. K přehřátí může dojít velmi rychle a určitě se nevyplatí riskovat své zdraví či dokonce život jen proto, že jsme příliš líní, příliš spěcháme nebo máme pocit, že něco přeháníme. Je určitě lepší být přehnaně připravený, než později litovat, že jsme měli udělat něco navíc.

Přidat hodnocení

Categories

Related Posts

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..